اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

اینترنت اشیا (Internet of Things-IoT) به شبکه‌ای اشاره دارد که اشیای فیزیکی را با یکدیگر و با فضای دیجیتال متصل می‌کند. این اتصالات اجازه می‌دهند تا اطلاعات و داده‌ها بین اشیا جریان یابند و به تبادل اطلاعات با ‌سرعت و به‌صورت خودکار بین دستگاه‌ها بپردازد. این فناوری نه‌تنها در زندگی روزمره ما، بلکه در صنایع مختلف از جمله بهداشت، حمل‌ونقل، کشاورزی، و ساختمان‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. 

با توسعه اینترنت اشیا (IoT)، امکانات جدیدی مانند پایش و کنترل دوره‌ای زمانی و توالی‌های فرایندها، بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها به وجود آمده است. همچنین، این فناوری می‌تواند در بهبود سطح زندگی افراد و افزایش امنیت شهرها نیز نقش داشته باشد. 

اینترنت اشیا (IoT) به اشیا فیزیکی که با حسگرها مجهز شده‌اند و از طریق شبکه‌های سیمی یا بی‌سیم با سیستم‌های کامپیوتری ارتباط برقرار می‌کنند، این امکان را فراهم می‌کند که دنیای فیزیکی به‌صورت دیجیتال، نظارت یا حتی کنترل شود. 

اینترنت اشیا (IoT) از انواع فناوری‌ها برای اتصال دنیای دیجیتال و فیزیکی استفاده می‌کند. اشیای فیزیکی با حسگرها که می‌توانند؛ مانند دما یا حرکت یا هر تغییر دیگری در محیط را نظارت کنند، و محرک‌ها که سیگنال‌ها را از حسگرها دریافت کرده و سپس به تغییرات در پاسخ به آن‌ها عمل می‌کنند، مجهز می‌شوند. حسگرها و محرک‌ها از طریق شبکه‌های سیمی (مثل Ethernet) یا بی‌سیم (مثل Wi-Fi و Celluar) با سیستم‌های کامپیوتری ارتباط برقرار می‌کنند که می‌توانند برای نظارت یا مدیریت سلامت و اقدامات اشیا و دستگاه‌های متصل استفاده شوند. 

اشیا فیزیکی که نظارت می‌شوند می‌توانند محصولات ساخته شده باشند – می‌توانند شامل اشیا در طبیعت، همچنین افراد و حیوانات باشند. درحالی‌که برخی از سازمان‌ها ممکن است اینترنت اشیا را به‌صورت گسترده‌تر مشاهده کنند. 

ارتباط مداوم که اینترنت اشیا فراهم می‌کند، به همراه داده‌ها و تحلیل‌ها، فرصت‌های جدیدی برای نوآوری در محصولات و خدمات و همچنین افزایش کارایی عملیات فراهم می‌کند. به‌واقع، اینترنت اشیا به عنوان یکی از مهم‌ترین روندهای تحول دیجیتال کسب‌وکار و اقتصاد از دهه 2010 ظاهر شده است. 

برخی از کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) چیستند؟ 

نگاه به کاربردهای اینترنت اشیا می‌تواند به بحث در مورد چیستی آن کمک کند. به‌طورکلی، کاربردهای اینترنت اشیا در موارد زیر خلاصه می‌شود: 

سلامت انسان: 

دستگاه‌ها می‌توانند به بدن انسان متصل شوند، از جمله دستگاه‌های قابل‌حمل یا خوراکی که سلامت و بهداشت را نظارت یا حفظ می‌کنند و به مدیریت بیماری‌هایی مانند دیابت و … کمک می‌کنند. 

خانه: 

صاحبان خانه می‌توانند دستگاه‌هایی مانند دستیارهای صوتی خانگی، جاروبرقی خودکار یا سیستم‌های امنیتی نصب کنند. 

محیط‌های خرده‌فروشی: 

دستگاه‌ها می‌توانند در فروشگاه‌ها، بانک‌ها، رستوران‌ها و استادیوم‌ها نصب شوند تا فرآیند تسویه‌حساب را تسهیل کنند، پیشنهادها داخل فروشگاه را گسترش دهند و یا به بهینه‌سازی موجودی کمک کنند. 

دفاتر اداری و ساختمان‌ها: 

کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) در دفاتر اداری ممکن است مدیریت انرژی یا امنیت ساختمان باشد. 

محیط‌های تولید استاندارد: 

در محیط‌هایی از جمله کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها یا مزارع، کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) اغلب با هدف بهبود کارایی عملیات یا بهینه‌سازی استفاده از تجهیزات و موجودی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

محیط‌های تولید سفارشی: 

در فضاهایی مانند معدن، ساخت‌وساز یا اکتشاف و تولید نفت و گاز، کاربردهای اینترنت اشیا ممکن است در تعمیر و نگهداری قابل‌پیش‌بینی یا حوزه بهداشت و ایمنی مورد استفاده قرار گیرند. 

خودروها: 

امروزه اینترنت اشیا (IoT) در تعمیر و نگهداری خودروها و همچنین توسعه صنعت خودروهای متصل و خودران بسیار نقش پررنگ و اثرگذاری دارد. 

شهرها: 

کاربردهای اینترنت اشیا می‌تواند برای کنترل ترافیک تطبیقی، کنتورهای هوشمند، نظارت بر محیط و مدیریت منابع مورد استفاده قرار گیرد. 

محیط‌های فضای باز: 

در محیط‌های شهری یا سایر محیط‌ها در فضای باز، مانند خطوط راه‌آهن، وسایل نقلیه خودران، یا ناوبری پرواز، برنامه‌های اینترنت اشیا می‌توانند در حوزه‌هایی همچون مسیریابی بلادرنگ، ناوبری متصل یا ردیابی محموله مورد استفاده قرار گیرند. 

البته کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) به مواردی که اشاره شد محدود نمی شود و در حوزه های متنوعی در شهرها، صنایع و سازمان‌ها به صورت گسترده کاربرد دارد. 

منبع: