4.0 Industry

نسل چهارم صنعت (4.0 Industry) چیست؟

ما در حال تجربه یک تحول بزرگ در نحوه تولید محصولات هستیم که ناشی از دیجیتالی‌شدن تولیدات است. این تغییر به قدری قابل توجه است که آن را نسل چهارم صنعت می‌نامند، که نمایانگر چهارمین انقلاب صنعتی است. از مکانیزاسیون با استفاده از آب و بخار در انقلاب صنعتی اول تا تولید انبوه و خطوط مونتاژ برقی در انقلاب دوم، اکنون انقلاب صنعتی چهارم با استفاده از سیستم‌های هوشمند و خودکار که با داده و یادگیری ماشینی تغذیه می‌شوند و آنچه در انقلاب صنعتی سوم با ورود کامپیوترها و اتوماسیون آغاز شد را بهبود  داده است.

حتی اگر برخی این مفهوم را فقط یک شعار تبلیغاتی بدانند، تغییرات مهمی در حال رخ دادن است که باید به آن توجه کرد. 

شاید بتوان اینطور بیان کرد که نسل چهارم صنعت ، بهینه‌سازی دیجیتالی‌شده نسل سوم صنعت است. 

وقتی کامپیوترها در نسل سوم صنعت معرفی شدند، تأثیر چشمگیری داشتند. اکنون و در آینده، با ظهور نسل چهارم صنعت ، کامپیوترها به هم متصل شده و بدون دخالت انسان تصمیم‌گیری می‌کنند. ترکیبی از سیستم‌های سایبر-فیزیکی، اینترنت اشیا و اینترنت سیستم‌ها نسل چهارم صنعت را ممکن می‌سازد و کارخانه‌های هوشمند را به واقعیت تبدیل می‌کند. با افزایش داده‌هایی که ماشین‌های هوشمند دریافت می‌کنند، آن‌ها هوشمندتر و کارآمدتر می‌شوند، در نتیجه کارخانه‌های ما کم‌هزینه‌تر و بهره‌ورتر خواهند شد. این شبکه از ماشین‌های متصل به هم که اطلاعات را تولید و به اشتراک می‌گذارند، قدرت واقعی نسل چهارم صنعت را نشان می‌دهد. 

‌کاربردهای فعلی نسل چهارم صنعت : 

در حالی که برخی سازمان‌ها هنوز در پذیرش تأثیرات صنعت 4.0 تردید دارند یا در یافتن مهارت‌های لازم دچار مشکل هستند، برخی دیگر در حال اجرای تغییرات هستند و برای آینده‌ای که ماشین‌های هوشمند کسب و کارشان را بهبود می‌بخشند، آماده می‌شوند. چند نمونه از کاربردهای ممکن عبارتند از: 

شناسایی فرصت‌ها: ماشین‌های متصل حجم زیادی از داده‌ها را جمع‌آوری و تحلیل می‌کنند تا به نگهداری، عملکرد و سایر مسائل پی ببرند. برای مثال، یک معدن طلا در آفریقا با استفاده از داده‌های حسگرها مشکل سطح اکسیژن در طول فرآیند شستشو را شناسایی کرد و با رفع آن توانست بازده خود را ۳.۷٪ افزایش دهد که سالانه ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی به همراه داشت. 

بهینه‌سازی لجستیک و زنجیره تأمین: زنجیره تأمین متصل می‌تواند به سرعت به تغییرات واکنش نشان دهد. مثلاً اگر تأخیری در حمل و نقل به دلیل شرایط جوی رخ دهد، سیستم متصل می‌تواند اولویت‌های تولید را تغییر دهد. 

تجهیزات و وسایل نقلیه خودران:  در برخی از محوطه‌ها و یاردهای کشتیرانی از جرثقیل‌ها و کامیون‌های خودران برای ساده‌کردن عملیات استفاده می‌کنند.ربات‌ها: ربات‌ها اکنون برای سازمان‌ها با اندازه‌های مختلف قابل دسترس و مقرون به صرفه هستند. از جمع‌آوری محصولات در انبار تا آماده‌سازی آن‌ها برای حمل کالا استفاده می‌شود و ربات‌های  خودران می‌توانند با سرعت و ایمنی بیشتر به تولیدکنندگان کمک کنند. در انبارهای آمازون، ربات‌ها هزینه‌ها را کاهش داده و استفاده بهینه از فضای  انبار را فراهم می‌کنند. 

تولید افزایشی (چاپ سه‌بعدی): این فناوری در دهه گذشته بسیار پیشرفت کرده و از نمونه‌سازی اولیه به تولید واقعی  رسیده است. پیشرفت‌ها در تولید افزایشی فلزی امکان‌های جدیدی برای تولید فراهم کرده است. 

اینترنت اشیا و فضای ابری: یکی از اجزای کلیدی نسل چهارم صنعت ، اینترنت اشیا است که با دستگاه‌های متصل مشخص می‌شود. این فناوری نه تنها به عملیات داخلی کمک می‌کند، بلکه از طریق استفاده از فضای ابری که داده‌ها در آن ذخیره می‌شوند، امکان بهینه‌سازی تجهیزات و عملیات با بهره‌گیری از بینش‌های دیگران را فراهم می‌کند. 

اگرچه نسل چهارم صنعت هنوز در حال تکامل است و ممکن است تا چند دهه دیگر تصویر کاملی از آن نداشته باشیم، اما شرکت‌هایی که این فناوری‌ها را  مورد استفاده قرار داده‌اند، به پتانسیل آن پی برده‌اند. این شرکت‌ها همچنین تلاش می‌کنند تا نیروی کار خود را برای مسئولیت‌های جدید آموزش دهند و کارکنان جدیدی با مهارت‌های مناسب جذب کنند. 

منبع :

https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2018/09/02/what-is-industry-4-0-heres-a-super-easy-explanation-for-anyone/?sh=47a3c1d89788

مقاله در شبکه‌های اجتماعی: