پلتفرم اینترنت اشیا (IoT)

پلتفرم اینترنت اشیا (IoT)

 ازآنجایی‌که کسب‌وکارها روزبه‌روز در حال استفاده جدی‌تر از فناوری اینترنت اشیا هستند، نیاز به پلتفرم‌های اینترنت اشیا نیز در حال افزایش است.

در این مطلب سعی شده است تا به موضوع پلتفرم‌های اینترنت اشیا پرداخته شود. در ابتدا به طور خلاصه به فناوری اینترنت اشیا و معماری آن پرداخته شده است و در ادامه انواع پلتفرم‌های اینترنت اشیا شرح داده شده است.

‌بررسی فناوری اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا (Internet of Things-IoT) به شبکه‌ای اشاره دارد که اشیای فیزیکی را با یکدیگر و با فضای دیجیتال متصل می‌کند. این اتصالات اجازه می‌دهند تا اطلاعات و داده‌ها بین اشیا جریان یابند و به تبادل اطلاعات با ‌سرعت و به‌صورت خودکار بین دستگاه‌ها بپردازد. این فناوری نه‌تنها در زندگی روزمره ما، بلکه در صنایع مختلف از جمله بهداشت، حمل‌ونقل، کشاورزی، و ساختمان‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

اینترنت اشیا (Internet of Things-IoT)

معماری  اینترنت اشیا شامل چهارلایه است:

۱. حسگرها، داده‌ها را مستقیماً از اشیای فیزیکی (دستگاه‌ها، تجهیزات، ماشین‌آلات، وسایل نقلیه، لوازم‌خانگی، افراد، حیوانات و غیره) جمع‌آوری می‌کنند.

۲. گیت‌وی‌ها و سیستم‌های جمع‌آوری داده، داده‌های جمع‌آوری شده را به دیجیتال تبدیل می‌کنند.

۳. محاسبات لبه اطمینان حاصل می‌کند که تجزیه‌وتحلیل داده‌های اولیه، بی‌درنگ روی دستگاه‌ها انجام شود.

۴. مراکز داده یا خدمات ابری تجزیه‌وتحلیل عمیق داده‌ها، پردازش و ذخیره‌سازی را فراهم می‌کنند.

مثال‌هایی از سیستم‌های  اینترنت اشیا:

– سیستم‌های هوشمند خانه (تجهیزات امنیتی، نورپردازی هوشمند، تهویه‌مطبوع، گرمایش، لوازم‌خانگی متصل)

– دستگاه‌های سلامت پوشیدنی، هم برای پیگیری خودکار شرایط سلامت و هم برای نظارت بر علایم حیاتی

– سیستم‌های ردیابی لجستیک (ردیاب‌های GPS، حسگرهای سطح سوخت، سیستم‌های هشدار برای نظارت بر رفتار راننده)

– وسایل نقلیه خودکار (تجهیزات کشاورزی، ربات‌های خودکار انبار، اتوبوس‌های مسافری)

– تجهیزات کارخانه‌های هوشمند (رباتیک، راهکارهای نگهداری پیش‌بینانه)

پلتفرم اینترنت اشیا چیست؟

یک پلتفرم اینترنت اشیا به‌عنوان واسطه‌ای بین دنیای اشیای فیزیکی و دنیای گزارش‌های کاربردی عمل می‌کند. با ترکیب ابزارها و قابلیت‌های متعدد، پلتفرم‌های اینترنت اشیا به شما امکان می‌دهند تا محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری منحصربه‌فردی را برای جمع‌آوری، ذخیره، تحلیل و مدیریت داده‌های تولید شده توسط دستگاه‌ها و دارایی‌های متصل خود ایجاد کنید.

انواع پلتفرم‌های اینترنت اشیا

محصولات اینترنت اشیا شامل اجزاء متعددی می‌شوند:

– سخت‌افزار

– نرم‌افزار

– فناوری‌های ارتباطی

– سرور مرکزی (ابری یا محلی)

– برنامه‌های کاربردی نهایی

برای پوشش هر  بخش در هنگام توسعه یک محصول  اینترنت اشیا، چندین نوع پلتفرم  اینترنت اشیا وجود دارد.

پلتفرم‌های توسعه سخت‌افزار از برد‌های توسعه فیزیکی برای ایجاد دستگاه‌های  اینترنت اشیا شامل میکروکنترلرها، میکروپروسسورها، سیستم‌های مداری (Systems on Chip – SoC) و سیستم‌های ماژولار (Systems on Module – SoM) استفاده می‌کنند.

پلتفرم‌های توسعه برنامه  به‌عنوان یک محیط توسعه یکپارچه(Integrated Development Environment – IDE)   با ابزارها و ویژگی‌هایی برای کدنویسی برنامه‌ها را ارائه می‌دهند.

پلتفرم‌های ارتباطی فناوری‌های ارتباطی را برای اتصال اشیای فیزیکی به مرکز داده (محلی یا ابری) و انتقال اطلاعات بین آن‌ها فراهم می‌کنند. از جمله پروتکل‌ها و استانداردهای محبوب ارتباطی برای اینترنت اشیا می‌توان به MQTT، DDS، AMQP،  Bluetooth،  ZigBee،  Wi-Fi،  Cellular،LoRaWAN  و غیره اشاره کرد.

پلتفرم‌های تحلیل از الگوریتم‌های هوشمند برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده و تبدیل آن به برداشت‌های قابل‌اجرا برای مشتریان استفاده می‌کنند.

پلتفرم‌های اینترنت اشیا انتها به انتها (End-to-end) همه جنبه‌های محصولات  اینترنت اشیا را از جمع‌آوری و اتصال تا مدیریت داده و تصویرسازی پوشش می‌دهند.

منبع

https://www.sam-solutions.com/blog/top-iot-platforms